آموزش تصویری اصول پر کردن باتری خودرو از مایع الکترولیت


آموزش تصویری اصول پر کردن باتری خودرو از مایع الکترولیت

آموزش تصویری اصول پر کردن باتری خودرو از مایع الکترولیت
 

از سری آموزش های تعمیر و نگهداری خودرو سایت استپ هلپ، این بار با آموزش تصویری اصول پر کردن باتری خودرو از مایع الکترولیت با هم همراه می شویم تا با نحوه صحیح پر کردن اسید باتری آشنا شویم.

باتری های سرب – اسیدی مورد استفاده در خودروها خالی از الکترولیت به بازار عرضه می شود. این شرایط امکان سهولت حمل و نقل و انبار کردن باتری را فراهم می کند. این نوع باتری ها را در موقع استفاده، تا سطح مجاز تعیین شده توسط کارخانه سازنده، که عموما به صورت دو خط حداقل و حداکثر ( شکل زیر ) در روی جعبه باتری به صورت برجسته و یا حک شده مشخص می شود، از مایع الکترولیت پر می کنند.

اصول پر کردن باتری خودرو از مایع الکترولیت


برای پر کردن خانه های باتری نو از الکترولیت ( مخلوط آب و اسید ) درجه شده  ۱۲۵ استفاده می شود. الکترولیت را با رعایت نکات ایمنی کار به وسیله قیف یا ظرف مخصوص نشان داده شده در شکل زیر به درون خانه های باتری می ریزند. سطح الکترولیت باید صفحات را بپوشاند. مقدار الکترولیت بیشتر از حد (Max) را می توان به وسیله هیدرومتر از خانه های باتری خارج نمود با توجه به این که صفحات باتری مقداری از الکترولیت را جذب می کنند لازم است پس از پر کردن باتری و قرار دادن آن در مدار الکتریکی خودرو، سطح الکترولیت را مجددا کنترل نمود. در صورتی که روی جعبه باتری سطح حداقل و حداکثر (Max-Min) الکترولیت علامت گذاری نشده باشد، مناسب ترین سطح مقدار الکترولیت برای باتری حدود یک سانتی متر بالای صفحات خانه باتری در نظر گرفته می شود.

همچنین ببینید:  راهنمای تصویری اصول پیاده و سوار کردن ميل بادامك خودرو و تنظيم آن

اصول پر کردن باتری خودرو از مایع الکترولیت


در طول مدت کار باتری، به علت تبخیر سطحی و عمل الکترولیز ( هنگام شارژ و دشارژ )، از حجم مایع الکترولیت درون باتری کاسته می شود. لذا باید در فواصل معینی از کار باتری، میزان سطح مایع الکترولیت بررسی شود و در صورت کاهش حجم، نسبت به جبران آن اقدام گردد. در چنین شرایطی با اضافه نمودن آب مقطر به خانه های باتری، سطح مایع الکترولیت را به حد مجاز می رسانند. در شکل زیر کاهش حجم مایع الکترولیت درون خانه های باتری و بیرون بودن صفحات از الکترولیت به صورت شماتیک نشان داده شده است.

اصول پر کردن باتری خودرو از مایع الکترولیت


 

نکات ایمنی

  • در حین کار با باتری خودرو از دستکش ایمنی استفاده کنید.
  • پس از استفاده از مایع الکترولیت از بسته بودن در ظرف آن اطمینان حاصل کنید و ظرف محتوی الکترولیت را در محل مناسبی که به همین منظور پیش بینی کرده اید قرار دهید و از آن حفاظت کنید.
  • از عینک محافظ ( ایمنی ) استفاده کنید و در صورت تماس پوست با مایع الکترولیت، سریعا محل آغشته شده را با آب بشویید.

اصول پر کردن باتری خودرو از مایع الکترولیت


کنترل سطح مایع الکترولیت باتری

همان طور که ذکر شد در جریان کار باتری از حجم الکترولیت کاسته می شود. کاهش حجم الکترولیت ( به دلیل واکنش های شیمیایی هنگام شارژ و دشارژ باتری ) موجب می شود آب موجود در الکترولیت به صورت بخار ( گاز ) از محیط خارج شود. بنابراین لازم است به صورت دوره ای و در فاصله زمانی معینی سطح الکترولیت داخل خانه های باتری را کنترل نمود.

همچنین ببینید:  راهنمای تصویری شناخت سر سیلندر خودرو

برای کنترل سطح مایع الکترولیت خانه ها ابتدا در خانه های باتری را باز کنید. سپس، حجم مایع داخل هریک از آن ها را بازدید نمایید. در صورتی که تشخیص سطح مایع الکترولیت نسبت به علامت روی جعبه باتری امکان پذیر نباشد، با استفاده از چراغ سیار سطح الکترولیت هر خانه را نسبت به صفحات باتری مقایسه کنید. در صورتی که سطح مایع الکترولیت پایین تر از صفحات باتری باشد کمبود آن را با اضافه نمودن آب مقطر  تا ارتفاع ۱۰ میلی متر بالاتر از صفحات باتری جبران کنید. شکل مقابل فلش های زرد رنگ در خانه های باتری را پس از باز کردن آن ها و فلش های قرمز رنگ درپوش خانه ها را قبل از باز نمودن آن ها نشان می دهد.

اصول پر کردن باتری خودرو از مایع الکترولیت


کنترل نشدن سطح الکترولیت و جبران کاهش آن اشکالات زیر را به وجود می آورد:

  • افزایش غلظت الکترولیت
  • افزایش مقاومت داخلی باتری
  • تخریب صفحات
  • اختلال در تبدیل انرژی در حالت دشارژ و شارژ باتری
  • در شکل مقابل ریزش مواد فعال صفحه یک نوع باتری دیده می شود.

اصول پر کردن باتری خودرو از مایع الکترولیت


الکترولیت باتری در اثر حرارت و گرما افزایش حجم پیدا می کند. لذا در صورتی که خانه های باتری بیشتر از حد مجاز، از الکترولیت پر شده باشد مقدار مایع سرریز شده از خانه های باتری ( در اثر عبور جریان هوای ایجاد شده به وسیله پروانه سیستم خنک کاری ) در محیط پخش می شود و در کابل یا در سیم های موجود در مسیر بست های نگهدارنده باتری، بدنه خودرو

همچنین ببینید:  آشنايي با خلاصي مجاز دنده ها و زنجير و ميزان كشش تسمه تايم خودرو

اصول پر کردن باتری خودرو از مایع الکترولیت

منبع :


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: