آنچه که امروزه به وفور در کوچه و خیابان دیده می‌شود، سیل خودروهایی است که ارتفاع به‌شدت پایینی دارند و گاهی نیز صدای بلندی از آن‌ها به گوش می‌رسد! این تب ارتفاع زدن، از پیکان جوانان تا ماکسیما و حتی خودروهای بالاتر را نیز در برگرفته است!


این پدیده‌ی نه چندان قدیمی، اختصاص به جوانان ندارد و بعضاً افراد میان‌سال به بالا نیز درگیر آن می‌باشند! البته از آنجایی که تیونینگ موتور و اجزای فنی خودروها در کشورمان چندان رایج نیست، افراد مجبورند به ارتفاع زدن و امثالهم اکتفا نمایند. البته به این پدیده القاب دیگری نیز داده‌اند که ما ضرورتی برای بیان آن‌ها نمی‌بینیم!

این پدیده در کشورهای خارجی به صورت علمی و معتبر پیگیری می‌شود تا جایی که بعضاً فستیوال‌های اختصاصی مانند نیز هر ساله برگزار می‌شود. البته لازم به ذکر است که برخی از جوانان نیز به صورت بسیار افراطی این کار را انجام می‌دهند، تا جایی که یک قوطی کبریت نیز در زیر رکاب خودرو جای نمی‌گیرد!


راه‌های زیادی برای این کاهش ارتفاع خودرو وجود دارد که ارزان‌ترین آن‌ها که غیراستانداردترین مورد نیز می‌باشد، این است که فنر لول کمک‌فنر را ببرید و بدین طریق از ارتفاع خودروی خود بکاهید!


روش دیگری که وجود دارد، این است که به‌اصطلاح کمک‌فنر خودروی خودتان را پیچ و مهره‌ای کنید، در این روش داخل فنر را با روغن مخصوصی پر می‌کنند و به همین خاطر شما کمک‌فنر نرم‌تری خواهید داشت. البته ارتفاع خودرو کاهش نمی‌یابد و برای کاهش ارتفاع باید فنر لول کمک‌فنر را عوض نمایید.


در نهایت می‌رسیم به علمی‌ترین و استانداردترین روش که البته هزینه‌ی نسبتاً بالایی دارد و آن چیزی نیست جز عوض کردن کمک‌فنرهای استاندارد خودرو با نمونه‌های اسپرت و کوتاه. کمپانی‌های مختلفی در این باره وجود دارند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به Accu air و Ksport و … اشاره کرد.

اما سؤال اصلی اینجاست، هدف از این کار چیست؟ به نظر می‌رسد که هدف جوانان امروزی از این کار در درجه‌ی اول زیبایی و بعد از آن مواردی مانند افزایش هندلینگ و نظایر آن باشد. البته در اکثر اوقات نتیجه‌ی چندان جالبی به دست نمی آید زیرا نرمی سواری خودرو تا حد زیادی کاهش می‌یابد و فرد عطای زیبایی خودرویش را به لقایش می‌بخشد!


علاوه بر مورد بالایی که ذکر گردید، افزایش استهلاک خودرو به خصوص در محور جلو و استهلاک جلوبندی نیز قابل ذکر است. البته این مورد به دلیل اسفالت خیابان‌ها نمود بیشتری دارد. با وجود این موارد، هر روز به شمار افرادی که ارتفاع خودروی خود را کاهش می‌دهند افزوده می‌شود. از دیگر معایب کم کردن بیش از حد ارتفاع خودرو می‌توان به سروصدا افتادن زودتر خودرو، برخورد سنگریزه و مواردی از این قبیل به خودرو و تحت‌فشار بودن سیستم زیربندی و فنربندی خودرو اشاره نمود.


موضوع جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد، فروش این خودروها است! از آنجایی که نگارنده کم‌وبیش با بازار خودرو آشنا می‌باشد می‌توان گفت که این خودروها در میان قشر عادی و معمولی، خریدار چندانی نخواهد داشت! شاید بتوانید خودروی خود را به جوانی که دنبال این‌گونه خودروها می‌گردد بفروشید!

البته کم کردن اصولی و استاندارد ارتفاع برای خودرو، مزایایی هم دارد که شامل هدایت‌پذیری و فرمان پذیری بهتر، تعادل بیشتر و… می‌باشد.


در نهایت انتخاب با شماست! ماشین استاندارد را ترجیح می‌دهید یا یک “خزنده “را؟!

البته سعی کنید به این سؤال زمانی جواب دهید که با یک خودروی ارتفاع زده از یک سرعت‌گیر عبور نمی‌کنید یا با این خودرو به مسافرت نمی‌روید! چون مطمئنا بر روی جوابتان تأثیر گذار خواهد بود!

ادامه مطلب

 

مفهوم اعداد روی لاستیک خودرو

 

برای مشاهده توضیحات به ادامه بروید

ادامه مطلب

لرزش فرمان خودرو؛ مشکلات زیروبند و دلایل آن

 
اگر خودروی شما دچار احساس لرزش و فرمان لرزان بود به احتمال فراوان چرخ‌های خودرو شما احتیاج بههم‌ترازی (بالانس) دارند و داشتن یک تراز مطمئن در چرخ‌ها می‌تواند بخش مهمی‌ از هزینه تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه شما را کاهش داده و در هزینه و پول شما در دراز مدت صرفه‌جویی کند.

زیروبند هم ترازی لرزش فرمان خودرو

هم‌ترازی چرخ چیست؟
 
 
برای مشاهده  به ادامه مراجعه نمایید

 

برای مشاهده مراحل به ادامه مراجعه نمایید

ادامه مطلب

 

برای مشاهده مراحل به ادامه مراجعه نمایید

ادامه مطلب